• Gray Instagram Ikon
  • Facebook - Grå Circle

CERVICOGEN HODEPINE (NAKKEHODEPINE)

En hodepine som er cervicogen vi si at den er forårsaket av en tilstand i nakken (cervical). Dette kan eksempelvis være fra muskulaturen.
Ofte vil statisk og fremoverlent kontorarbeid over tid kunne gi ugunstig belastning for nakken

Dette er typisk for cervicogen hodepine:

 

- Å ta på de øvre nakkemusklene ved bakhodet reproduserer smertene .
 

- Hodepinen sitter ofte på den samme siden man har nakkeplager .
 

- Nakken avgir “strålende” smerte oppover hodet

Tiltak: 

 

Som alltid er bevegelse viktig! “Din neste stilling er din beste stilling”. Hold deg aktiv og ta pauser hvor du bøyer og tøyer litt.

Pass på at ergonomien og skjermhøyden ved arbeidsstasjonen din er behagelig slik at hodet og øynene kan jobbe uanstrengt. .

Massasje på området under bakhodet vil kunne gi en avspennende effekt.  

Det finnes mange øvelser for å lette symptomene, men noe av det enkleste og mest effektive du kan gjøre er faktisk å lage dobbelthake!Om gjort riktig vil denne enkle øvelsen blant annet styrke den fremre nakkemuskulaturen og tøye ut den bakre. Dette kan motvirke mekanismene som forårsaker hodepinen

Steg 1: Sitt på stolen og lag en “stolt” holdning. Dette gjør ryggraden nøytral og klar for øvelsen

 

Steg 2: Hold blikket rett frem. Sett to fingre på haken og press den rett bakover slik at du får dobbelthake.

 

Steg 3. Samtidig som haken presses bakover, forsøker du å trekke hodet oppover mot taket.Hold 1 sekund.

Prøv å gjør dette i serier på 10 repetisjoner, 2-3 ganger utover dagen.

© 2020 Stabil Helse 

Org nr: 917 596 271

Tlf: +47 47967455

E-post: kontakt@stabilhelse.no

Følg oss

  • Facebook - Grå Circle
  • Instagram - Grå Circle